Hiljattain tapahtunut

PIKKUJOULU 2018

Vietimme 7.12. Pikkujoulua ravintola Kasarmissa, joka on Ammattiopisto Luovin opetusravintola entisellä Intiön kasarmialueella.
Tervetuliais-sanojen yhteydessä Puheenjohtajamme Sulo totesi meitä saapuneen runsaslukuisena tapahtumaan, mikä on tyytyväisyydellä pantava merkille.
Onhan pikkujoulu tavallaan meidän päätapahtuma, jossa meidän noin satalukuinen joukko erilaisissa toiminnoissa mukana olevia voi tavata, ja viettää iltaa yhdessä.
Maittavan ja monipuolisen jouluaterian jälkeen, ilta eteni ohjelma osuuteen, Askeltajien, taikuri Tapion ja Ykän bändin tanssittavaan musiikkiin.
Tällä kertaa emme kuulleet tiernapoikia, emmekä nähneet Joulupukkia, meistä ilmeisesti joku oli ollut tuhmana vuoden aikana.
Onhan pukillakin sana armeija tonttu sanastossa, armeijan alueella jopa entisellä, saa rangaistuksen kaikki jos yksi mokaa, lienee pukin linja.
Kansiossa Pikkujoulut: muutama kuva tilaisuudesta.

Hyvää joulun aikaa kaikille toivottaa. Anneli ja Martti.

SYKSYN 2018 TALKOOT

Syksyn siivoustalkoot pidettiin Vaaskelassa 17.10.ilma oli syksyisen sumuinen. Mutta kohteet tuli siivotuiksi ja laitetuiksi kuntoon niin sisällä rakennuksissa kuin ulkonakin, kohteissa joissa huomattiin olevan kohennettavaa.
Keittiön tytöt Liisa, Marja Leena ja Helena olivat laittaneet maittavan aterian, joten kyllä olikin siivousvälineille helppo antaa liikuntaa, kiitos emännille ja kaikille mukana olleille ja muuten tapahtumaa suunnitelleille.
Tapahtumasta joitain kuvia: Albumissa / uusimmat kuvat / vaaskela- / sekä kansiossa, pidetään Vaaskelakunnossa.

Teksti. Ritva / Martti Kuvat. Vappu / Raimo / Matti

HYVINVOINTILOMA HÄRMÄN KYLPYLÄSSÄ 1-6.10.2018

-Maanantaina aamulla lähdettiin matkalle yhdessä Kiimingin Eläkeläisten kanssa. Meitä oli noin 60 henkilöä. Loma oli Solaris-lomien tuettuja lomia, joita muutamien vuosien välein meidänkin järjestölle tulee haettavaksi. Hakumenettelystä oli tiedotteita kevään aikana.
Perillä Ylihärmässä olimme kahden paikkeilla ja loppupäivä olikin taloon tutustumista ja majoittumista. Useat tosin ennättivät käydä jopa useissa vapaa-ajan harrasteissa.
-Tiistaina aamupalan jälkeen olikin sitten ryhtijumppaa. Lounaalla ilmeisesti syötiin sopimattomasti, koska välittömästi alkoi ravitsemusneuvonta.
Ennen päivällistä testasimme näppivoimamme, keuhkojen tehot, yhdellä jalalla tasapainoilun sekä kymmenen metrin pikakävelyn.
-Keskiviikko alkoi niskajumpalla, joka oli niin rankka tapahtuma, että useammalla oli hartialihakset hapoilla.
Ruokailun jälkeen tulikin sitten ympäristöoppia ja entisajan häjyläisyydestä kuten Isontalon Antista ja Rannanjärvestä.
Molempien porraspielestä ajettiin. Sisälle ei rohorettu mennä. Opas tosin valisti, että nykyinen neljäs sukupolvi on kaikin puolin ystävällisiä.
Kierrokseen sisältyi Suomen ainoa ovaalin muotoinen ravirata sekä monelle yllätyksellisen voimakas pienteollisuus, joka vaikutti tosin paisuneen aika suureksi. Powerpark taisi myös olla matkan varrella. Anssin Jussin asuun eli härmäläisten miesten kansallispukuun ja puukkoon varustautunut opas on matkailualan parhaimmistoa.
-Torstaina oli aluksi vertaistuki-luento, seuraavan ohjelman nimi oli harhaanjohtava: joogaa, mutta eihän se mitään raukeuden hakua ollut vaan rankkaa lihasten ja jäntereiden venyttelyä.
Vielä ehdimme ennen päivällistä yhteisen hetken nimissä tunnistautua mielipuiksimme. Vain kelohonka puuttui valikosta.
-Perjantaina olikin heti aamusta tuolijumppaa mainion oppaan vetämänä, askartelua ja lomapalaute.
-Lauantaina takaisin kotiin ruokailun jälkeen.
-Vapaa-ajan toimintaa oli myös runsaasti: allasjumppaa, elokuvia ja karaoke, joka vaikutti olevan suosittua. Viikko huipentui perjantaina sekahaku tansseihin Souvareiden säestämänä.

Viihtyisän loman kruunasivat hyvät matkatoverit. Kiitokset kaikille mukana olleille. Kuvia kansiossa hyvinvointiloma.

teksti. Ritva ja Martti

VENETSIALAISET VAASKELASSA

Vietimme venetsialaisia lauantaina 1.9.2018 eli viikkoa myöhemmin kuin enemmistö.Ilmojen haltija suosi tapahtumaamme ja siitä johtuen osallistujamääräkin oli runsas.
Ilmeistä päätellen ohjelmaan oltiin tyytyväisiä, eikä ihme.Taitavat aktiivimme olivat loihtineet viihdyttävän kokonaisuuden: "Mauttomat." Tyttömme Raija , Lea ja Liisa esittivät hulvattoman ohjelman pukeutumisineen, jonka Briitta oli ohjannut.
Fakiiri Tapsa kauhistutti yleisöä nielemällä tulta. Onneksi ei koskenut jätkänkynttilään. Askeltajat esittivät kolme tanssinumeroa. Eero ja Esa esittivät soitantaa, laulua ja toimivat yhteislaulun vetäjinä. Lopuksi tanssittiin. Marja-Liisa , Maila ja Toini pitivät huolta kahvituksesta pannareineen. Pirjo ja Tauno vastaavasti hoitivat maistuvien makkaroiden saatavuuden. Toivottavasti kaikki viihtyivät. Kiitokset kaikille järjestäjille ja tapahtumaan osallistuneille. Kuvia kansiossa venetsialaiset.

Teksti.Ritva

TEATTERIMATKA ÄMMÄNSAAREEN 28.7.2018

Meitä oli lähes viisikymmentä toivorikasta matkalaista, jotka lähdimme lauantaina 28.7. aamulla kohti Ämmänsaaren kesäteatteria OTP:n onnikalla. Kahvit nautimme Valkeisjärven rannalla.Pääsimme hyvissä ajoin varatuille paikoille, vaikka pientä hankaluutta taisi olla lippujen saannissa. Katsomossa oli arviolta tuhatkunta katsojaa.

Näytelmä "Navettamaisteri" oli tuttua Schroderus-laatua. Tarina kuvasi pienen ihmisen elämää maaseudulla EU:n ja ökyisäntien puristuksessa.
Loppu oli kuitenkin onnellinen, kuten kesäteatterissa pitääkin.

Siirryimme Ämmänsaareen maukkaalle aterialle Kultaiseen Kukkoon. Kotimatkalla pysähdyimme ihmettelemään Utajärven rautatieasemaa. Ouluun saavuimme illalla kahdeksan maissa. Väkeä näytti olevan sankoin joukoin liikkeellä kohti Kuusisaaren Qstock-festareita.

Matka oli kaikin puolin onnistunut. Kiitos kaikille mukana olleille.
Kuva-albumissa on kuvia matkalta.

Teksti. Matti Virkkunen

JUHANNUS 2018 VAASKELASSA

Juhanuksena oli kokoontunut Vaaskelaan porukkaa aaton viettoon, katso tarkemmin kesäkuun tapahtumakalenterista, ja juhannuksia, kansiosta.
Joku mukana ollut voisi tehdä tarinaa, liitettäväksi tähän yhteyteen.

Kuvia kansiossa juhannukset.

KESÄKAUDEN AVAJAISET 2018

Kesäkauden avajaiset pidettiin 6.6 vilpoisan sään vallitessa, mutta tunnelma oli lämmin. Kiitos siitä huvitoimikunnalle ja muille ohjelman esittäjille ja tuottajille.
Huvitoimikunnan toimesta esitettiin kavalkadi kansanlaulusta karaokeen. Myös tanssiryhmät Askeltajat sekä Ranttalit viihdyttivät tanssillisilla esityksillään.
Heikin ja Eeron johdolla laulettiin ja kuoromme Eloisat esitti keväisiä lauluja. Anttilan keväthuumauksen yhteydessä itse Anttilakin ilmestyi suorittamaan oman tanssiesityksensä. Lopuksi tanssittiin levyjen tahtiin.
Kaikki ohjelma oli yleisön mieleistä. Kiitos siitä esittäjille ja muuten mukana toimineille. Kuvia kansiossa kesien avajaisia.

Teksti. Ritva

ONKIKISAT 23.7.2018

Ongintakilpailu onnistui niin sään kuin saaliinkin suhteen mainiosti, kuten kuvakollaasistakin voidaan päätellä. Naisten sarjan voittaja oli Pirkko Saarela, toiseksi tuli Vappu Hautala ja kolmanneksi Pirjo Annunen.
Miesten sarjan voittaja oli Jaakko Holappa, toinen Veikko Saarela, kolmas Sulo Penttilä. Tapio Laatikainen jäi harmittavimmalle neljännelle sijalle.
Kisan jälkeen maistui ruoka hyvin, josta Kiitokset keittiöhenkilöille. Kiitokset myös osallistujille sekä tapahtuman järjestäjille. Kuvia kansiossa ongintaa.

Teksti. Ritva ja Martti

PILKKIKISAT 2018

Kisat käytiin Vaaskelanrannassa loistavissa olosuhteissa. Ainut kiusa oli häikäisevä auringonpaiste, jota vielä valkoinen hanki tehosti. Kilpailuun oli ilmoittautunut vain pieni joukko kisaajia, ehkäpä tästä syystä saalis ei ollut Pietarin kalansaaliiseen verrattavissa. Naisten sarjassa ei saatu voittajaa selville, koska kukaan ei saanut kalaa, niin palkinnot arvottiin. Miesten sarjassa kuitenkin kolme kisaajaa sai saalista, joten mitallisijat saatiin selville suurehkolla vaaalla. Saaliista ja tapahtumaan osallistuneista kuvia albumissa. Tapahtuman lopuksi emännät tarjosivat maukkaan lohikeittoaterian. Kuvia kansiossa pilkkikisat.

Teksti. Matti

RANTTALI MENESTYI TAMPEREELLA 2017

OULUN ELÄKELÄISTEN tanhuryhmä Ranttali osallistui marraskuun toisen viikonlopun aikana Veteraanien kulttuurikatselmuksessa Tampereella esittäen tanhusovellukset Saimaanrannan laulusta ja Oulujoki-humpasta. Lauantai 1.11. aamupäivä oli varattu harjoituksiin ja iltapäivällä kaikki 25 ryhmää kaikkialta Suomesta esittivät omat ohjelmansa, joista valittiin parhaat sunnuntain 12.11. loppukatselmukseen.

Riemu oli ylimmillään, kun saimme kuulla tulokset, Ranttali oli valittu sunnuntain loppukatselmukseen. Kova harjoittelu kantoi hedelmää ja ryhmä onnistui mainiosti esityksessään myös sunnuntaina raikuvien suosionosoitusten saattelemana. Paavo Juvani, ryhmän ohjaaja, saattoi saattoi todeta tehneensä hyvää työtä.

Ranttalin lisäksi kulttuurikatselmukseen osallistuivat Oulusta myös Askeltaja ryhmä (senioritanssi) ja Haukiputaan Heiton Vierivät Kivet esittäen Kosiolaulun, joka myös selvitti tiensä sunnuntain loppukatselmukseen. Paluumatkalla linja-autossa näimme iloisia kasvoja, olihan kuukausien työ saanut tunnustusta myös valtakunnallisella tasolla. Toivotamme uusia kasvoja tervetulleiksi ryhmiimme hyvien harrastusten pariin. Kuvia kansiossa veteraanien kulttuuripäivät.

Teksti. Arvo Kärkkäinen

ELÄKELÄISET RY:n KESÄPÄIVÄT VUOKATISSA 13-15.6.2017

TIISTAINA 13.6. bussilastillinen Oulun eläkeläisiä kokoontui ensin vaaskelaan ja sitten linja -autoaseman kautta suuntasi matkansa pekan johdolla kohti Kainuuta, porukka tankkasi välillä muonaa ja saapui S-hotellin iltapäivällä.

Majoittumisen jälkeen monet levähtivät ja sen jälkeen suunnattiin Katinkultaan seuraamaan ensimmäisen päivän ohjelmaa. Musiikki soi joka puolella, karaokea kuunneltiin ja hierottiin älynystyröitä Suomi 100-tietovisassa, harmi, että oululaisilta puuttui oma joukkue. Tiistain kohokohta olivat kainuulaisten järjestämät avajaiset.Todella mukavaa ohjelmaa Konsta Pylkkäsen johdolla, nauruhermot joutui koville! Illan päätteeksi ehdimme nipin napin pyörähtämään Napiksella muutaman valssin ja tangon.

KESKIVIIKKONA riitti menoa jokaiseen makuun, heti aamusta alkoivat Ranttalin harjoitukset. Tilkkutäkkiporukka pisti parastaan ja Koko Suomi tanssi veti mukaansa innokkaimmat panemaan jalalla koreasti. Päivän aikana kaikki ohjelmiin osallistujat harjoittelivat torstain pääjuhlaan niin ahkerasti etteivät ehtineet kunnolla paikasta toiseen. Poloneesin sävelet valmistivat meitä keskiyön päätökseen, johon osallistui puolen yön aikoihin satapäinen juhlijajoukko. Iltamissa jälleen korkeatasoisia esityksiä ja lopuksi testattiin tanssilattian liukkautta.

Torsaina Ranttali kertasi tanhukuvioita hotellilla heti aamusta ja sen jälkeen siirryttiin Katinkullan areenalle seuraamaan pääjuhlaa. Yleisö sai nauttia korkeatasoisista runo-laulu ja tanhuesityksiä ja Merja Kyllösen juhlapuhe palkittiin raikuvin suosion osoituksin.

Kotiinpaluun aika koitti puolen päivän jälkeen Pekka ja bussikuski hoitivat matkalaiset turvallisesti kotiin, heidän ansiotaan olivat myös toimivat kuljetukset hotellin ja katinkullan välillä.Kuvia kansiossa Vuokatin kesäpäivät.

Ranttalin jäsen. Arvo Kärkkäinen

Kesäkauden avajaiset 31.05.2017

Vaaskelassa vietimme kesän avajaisia tämän alkukesän tyypillisessä säässä. Lunta ei kuitenkaan satanut.
Juhlan aloitti Puheenjohtajamme Sulo Penttilä yhdistetyllä juhlapuheella ja jumppatuokiolla.

Oma tanhuryhmämme Ranttali esitti meille varsin tyylikkän ohjelman.

Näytelmän "€uron viemää" esitti Oulu-opiston Haukiputaan senioriteeatteri. Esityskäsitteli meille kaikille ajankohtaista vanhenemista ja laitos- ja kotihoidon välisiä ongelmia. Kiitos senioriteatterille.

Kuvia kansiossa kesien avajaisia.

Lähetä linkki ystävällesi

Aluejärjestön talvipäivät 2017

Auran Majalla oli 17.3. talvipäivät. Yhdistyksemme osallistui aktiivisesti moniin sarjoihin. Parhaan tuloksen saavuttivat tyttömme viestissä. He voittivat kisan. Tämä oli kolmas kerta peräkkäin. Kiertopalkinto oli tytöille katkolla ja nyt se jäi Oulun Eläkeläisille. Alla joukkueen kokoonpano. Naiset 3x1km 1,Ritva Kenttä 2, Liisa Salmela 3, Raija Kilpiö aika 16.15. Tyttömme olivat aivan kärkipaikoilla myös yksilömatkoilla. Kilpailujen tulokset saat uudelle välilehdelle klikkaamalla alla olevaa linkkiä http://jokilaaksojenaluejarjesto.kotisivukone.com/... Tuloslistaan ei ole merkitty ollenkaan sauvakävelijöitä. Yhdistyksemme voitti kisan ylivoimaisesti. Paras oli Raimo Hautala. Osallistujia tähän uuteen lajiin oli viisi; kaikki omasta yhdistyksestämme. Kuvia kansiossa talvitapahtumia.

Martti Korhonen kylässä

Eläkeläiset ry: puheenjohtaja Martti Korhonen vieraili maanantaikerhossa. Kertoen eläkeläisten tukalasta asemasta ja keinoista, joilla asiaan saisi parannusta.Oma tanhuryhmämme Ranttali esiintyi ensimmäistä kertaa kerhossamme. Lisäksi muuta omaa ohjelmaa ja lopuksi tietenkin nisukahvet.

Elokuvaa tekemässä

Oulun Eläkeläiset saivat osallistua elokuvan tekoon avustajina kahtena päivänä. Elokuvan työnimi on East of Sweden (Ruotsista itään). Elokuvan ohjaa Simo Halinen ja pääosissa ovat Laura Pirn ja Samuli Vaaramo. Elokuva tulee teattereihin noin vuoden kuluttua. Kuva-albumista löytyy kuvia aiheesta.Kokemus oli porukkamme mielestä erittäin mielenkiintoinen.Avustajajoukko_yhteiskuvassa

Pärnyn matka 7.8. 2016

Matka alkoi sunnuntaiaamuna 7. elokuuta klo 5 aamulla OTP:n linja-autolla. Matkassa oli kaksikymmentä yhdistyksemme jäsentä ja vajaa kymmenen matkalaista, jotka olivat ostaneet matkansa OTP:n nettikaupasta. Perillä Tervis-kylpylässä olimme noin klo 20.

Maanantaiaamun lääkärintarkastuksen jälkeen kaikki saivat henkilökohtaisesti sovitetun hoito-ohjelman, johon sisältyi neljä hoitoa päivässä. Hoitoja oli monenlaisia: hierontaa, magneettihoitoja, ”nyhtölihahoito” eli voimakas vesihieronta, moninaiset yrttikylvyt ja parafiinihoidot.

Matkan hintaan (490 euroa) sisältyi hoitojen lisäksi puolihoito. Ruoka oli maittavaa ja kylpylän palvelu ystävällistä lukuun ottamatta osaa hoitohenkilökunnasta, joilla vielä vanha neuvostoaikainen ”palvelualttius” heijastui asiakaspalveluun.

Paluumatkalle lähdimme perjantaina 12. elokuuta aamupalan jälkeen. Bussissa kävimme menomatkalla leikkimielisen tietokilpailun. Paluumatkalla yleisön pyynnöstä (huolimatta) käytiin uusi samanlainen kilpailu. Bonuskysymyksenä Pohjanmaalta oli kolme automerkkiä, jotka alkavat R-kirjaimella. Oikea vastaus kuului: Ratsun, Rotke ja Riisselimersu.

Yhdistyksemme puolesta matkaa johti tyylillä Karppisen Pekka. Linja-autoamme kuskasi Kalevi Jurvelin. Hänellä on laaja kokemus Pärnun matkoista ja hän auttoikin meitä monissa kylpylää ja Pärnua koskevissa kysymyksissä. Autokin oli meillä käytössä koko matkan ajan. Autolla teimme mm kaupunkikierroksen, jota opasti paikallinen asiansa osaava opas. Viron vapaussodan muistomerkillä otimme koko porukasta oheisen ryhmäkuvan.

Vapaa-aikaa jäi melko runsaasti. Kaupunki tarjosi monia mahdollisuuksia ostoksiin, kulttuuriin (valokuva paikallisesta konsertista kuva-albumissa) ja ulkoiluun.

Sää matkan aikana oli melko suotuisa ja antoi mahdollisuuden ihailla kaupungin monia puistoja. Meressäkin jotkut kävivät uimassa melkoisessa aallokossa.

Käydyn palautekeskustelun perusteella useimmat matkalaiset haluavat palata Pärnuun uudestaan. Viiden päivän matkan sijasta seitsemän päivän matka kuulosti olevan halutumpi, koska se antaa enemmän vapaa-aikaa, eikä hinta nouse suhteessa kovin paljon. Matka oli hyvin onnistunut.

Onkikilpailu 1.8.2016

Perinteinen onkikilpailu pidettiin elokuun 1.päivänä Möljällä.

Naisten sarjassa kaikki osallistujat voittivat tasatuloksella. Kukaan ei saanut kalaakaan.

Osallistujia oli viisi: Pirkko Saarela, Pirjo Annunen, Vappu Hautala, Ritva Savilaakso ja Tyyne Leviäkangas.

Miesten sarjan voitti Sulo Penttilä (60g), toiseksi tulivat samalla tuloksella (40g) Toimi Nissinen ja Väinö Pitkälä. Neljäs oli Raimo Hautala (30g). Viidenneksi kalasti Ville Nevala. Tauno Sunila jäi saaliitta, mutta ei masentunut, vaan veti kisan tyylillä läpi.

Vaaskelassa emännät tarjosivat kisaväelle maukkaan lohikeiton.

Kuva-albumissa on kuvia kisasta

Äitienpäiväjuhla 9.5.2016

Meillä oli äitienpäivän jälkeisenä maanantaina lämminhenkinen juhla äideille.Tilaisuuden avasi puheenjohtaja Penttilä. Raili Tuovila esitti lausuntaa. Tämän jälkeen Tanhuryhmä Siikaset esitti neljä tanssia. Kuoromme Eloisat lauloi komeasti mm. "Äideistä parhain" johtajanaan Ahti Sepp.
Olavi Peltoniemi toi juhlapuheessaa esille äitien tärkeyden meille kaikille. Myös emäntiemme arvokkaan uurastamisen Olavi puheessaan toi esille.
Lopuksi lauloimme yhdessä Ahti Seppin johdolla ennen kuin nautimme kahvit.
Juhlan yhteydessä miehet jakoivat ruusut kaikille äideille.
Kuva-albumissa on kuvia juhlasta.